Wykłady
Streszczenia
 
 
Czy Polsce grozi pustynnienie?
 
Dr hab. Grażyna Porębska, Prof. dr hab. Maciej Sadowski,
Instytut Ochrony Środowiska, Warszawa
 
 
 
Powierzchnia Ziemia zawsze była narażona na zmiany w wyniku procesów naturalnych. Jednym z takich procesów jest pustynnienie, oznaczające spadek produktywności gleby w wyniku niedostatku wody i przesuszenia. Proces ten w skrajnych przypadkach prowadzi do powstania pustyni tj. takiego stanu kiedy roślinność na danym terenie nie jest w stanie istnieć z powodu braku wody, a przesuszona gleba jest usuwana przez wiatr lub przez erozje wodną. Podstawową przyczyną tego procesu zawsze były zmiany klimatyczne prowadzące do zmniejszenia się ilości opadów atmosferycznych lub ich nieregularnego występowania. Drugą są zimne prądy morskie opływające wybrzeża niektórych kontynentów i oddzielające ląd od wilgotnych mas powietrza znad oceanu. Wraz z rozwojem cywilizacji działalność człowieka stała się jednym z czynników sprzyjających procesowi pustynnienia. Do działań takich trzeba zaliczyć nadmierną eksploatację wód, zwłaszcza podziemnych, wycinanie lasów, pożary, niewłaściwe metody uprawy ziemi, urbanizację i uprzemysłowienie.
 
Strefa pustyń obejmuje obszary podzwrotnikowe, na których znajduje się Sahara, Półwysep Arabski, pustynie Półwyspu Indyjskiego oraz Ameryki Północnej i Środkowej. Inne rejony pustyń to wnętrze kontynentu azjatyckiego (Gobi, Kara-korum i inne), strefa zachodnich wybrzeży Afryki Południowej (Namib, Kalahari) i Ameryki Południowej (Atakama). Procesem pustynnienia objętych jest wiele obszarów na północ od zwrotnika Raka, w tym nam najbliższe to europejskie wybrzeże Morza Śródziemnego, Ukraina i Węgry. Powoduje on zmniejszenie zasobów wodnych, ograniczenie produkcji rolniczej i leśnej, a w konsekwencji zagraża stabilizacji społecznej i gospodarczej oraz ogranicza możliwości rozwoju.
Ocieplanie się klimatu i intensyfikacja przekształcania powierzchni ziemi przez człowieka sprawiają, że proces ten nabrał w ostatnich latach przyspieszenia i zaczyna zagrażać licznym obszarom rolnym w strefie umiarkowanej.
 
Procesem tym objęta jest także Polska. Obok znanego z geografii procesu stepowienia Wielkopolski, procesem pustynnienia objęta jest Polska południowo wschodnia i środkowa. Przejawia się to w pojawianiu się gatunków roślinności stepowej o mniejszych wymaganiach wodnych, spadkiem poziomu wód podziemnych oraz erozją wodną i wietrzną gleb.
Zakładając, że scenariusze zmian klimatu w przyszłości są prawdziwe, trzeba się liczyć z tym, że proces pustynnienia będzie postępować zwiększając zarówno swój zasięg ku Północy, jak i pogłębiając samo zjawisko, zwiększając deficyt wody, co może doprowadzić w ostatecznym efekcie do powstawania pustyń.
 
Mając taką perspektywę powstaje pytanie, czy proces pustynnienia można powstrzymać lub ograniczyć. Oczywiście tak, wymaga to jednak podjęcia kilku podstawowych działań, a mianowicie:
-         ograniczenie degradacji ziemi,
-         zahamowanie procesu wylesiania,
-         rekultywowanie terenów zdegradowanych,
-         ochronę zasobów wodnych,
-         zwiększenie świadomości obywateli o zagrożeniach, jakie niesie za sobą pustynnienie.
 
W 1992 roku na Szczycie Ziemi w Rio uznano, że proces rozprzestrzeniania się pustyń na świecie ulega systematycznemu nasileniu. Z inicjatywy krajów rozwijających się wspólnota państw obradujących w Rio uzgodniła opracowanie konwencji ds. walki z pustynnieniem. Konwencja NZ w sprawie zwalczania pustynnienia w krajach dotkniętych poważnymi suszami i/lub pustynnieniem, zwłaszcza w Afryce weszła w życie 26 grudnia 1996 roku. Dotychczas ratyfikowało ją 191 państw-stron Konwencji (stan na 31.03.2006 r.). Konwencja nie tylko opisuje przyczyny i skutki pustynnienia, ale wskazuje konkretne środki zwalczania tego zjawiska. Jest instrumentem zwiększającym skuteczność zrównoważonego zarządzania zasobami na obszarach suchych i zapewniającym państwom dotkniętym tym zjawiskiem długotrwałą, wiążącą pomoc z zewnątrz, opartą na zasadach prawdziwego partnerstwa.
 
Rok 2006 został ogłoszony przez Zgromadzenie Ogólne NZ jako Międzynarodowy Rok Pustyń i Pustynnienia. Strony Konwencji zostały poproszone o podjęcie działań związanych z tymi obchodami. Działania te mają przybliżyć problemy związane z Konwencją, a więc stanowić upowszechnienie wiedzy na jej temat. Mają też zwrócić uwagę opinii publicznej na ścisły związek ubóstwa z degradacją ziemi i pustynnieniem oraz na konieczność ochrony różnorodności biologicznej terenów objętych procesem przesuszenie, stepowienia i pustynnienia.
 
Dzień 17 czerwca obchodzony jest od kilku lat jako Światowy Dzień Przeciwdziałania Pustynnieniu i Suszy (World Day to Combat Desertification and Drought). W tym roku główne obchody będą mieć miejsce w Algierze.
 
 
Dlaczego świat się kręci w prawo?
 
Anna Kamińska, Grzegorz Karwasz
Instytut Fizyki, Pomorska Akademia Pedagogiczna
 
Zabawkowy bączek można zakręcić w prawo, lub w lewo, bez różnicy.
Dwie zderzające się kulki nadlatują z prawej, a obijają się w lewo, jeśli zaś nadlecą z lewej, odbiją się w prawo. Jeśli nagramy taki film i obejrzymy go do tyłu, nikt nie zauważy różnicy.
 
Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego gondolierzy w Wenecji wiosłują tylko z jednej strony, a gondola płynie prosto? A oglądaliście ślimaki winniczki? Wszystkie mają skorupy zakręcone w jedną i tę samą stronę? A dlaczego nie można „puścić do tyłu” rosnącego kwiatu? Co czyni zderzenia dwóch kulek symetryczne w czasie ale cały Wszechświat niesymetryczny?
 
Kolorowe zabawkowe czółenko kręci się tylko w jedną stronę, choć wydaje się być „całkowicie” symetryczne. Tak to mała asymetria, jeszcze mniejszych cząstek, zwanych kaonami, które żyły kiedyś, na początku Wszechświata, czyni że świat się kręci głównie w prawo a czas biegnie (głównie) naprzód.
 
 
Fizyka, czy magia? – doświadczenia fizyczne
 
Dr Barbara Sagnowska
 
Fizyka jest nauką doświadczalną. Jednak mała liczba godzin nauczania tego przedmiotu, zarówno w gimnazjum, jak i w szkołach ponadgimnazjalnych, uniemożliwia nauczycielom przeprowadzanie czasochłonnych doświadczeń w grupach tzw. Równym frontem. Pozostają krótkie pokazy, proste doświadczenia do samodzielnego wykonania przez ucznia w domu, doświadczenia sfilmowane i wirtualne.
Doświadczenia także powinny być ściśle skorelowane z tematami lekcji. Powinny być ciekawe, a nawet zaskakujące, utrwalające zrozumienie omawianego zjawiska, inspirujące aktywność umysłową uczniów.
Takie doświadczenia proponuje w swoich podręcznikach, filmach i apletach (symulacjach komputerowych) wydawnictwo ZamKor. W sposób ciągły jest poszerzana oferta prostych zestawów doświadczalnych.
W wystąpieniu zostaną zademonstrowane przykłady doświadczeń spełniających wyżej wymienione postulaty oraz ciekawe filmy dydaktyczne
 
Ćwiczenia twórczego myślenia
Prowadząca: mgr Renata Nowacka, nauczyciel języka niemieckiego w Zespole Szkół w Wielowsi
  • Co nam daje myślenie twórcze?
  • Czy kreatywność potrzebna jest w szkole?
  • Czy w kontaktach z ludźmi korzystamy ze swoich możliwości twórczych?
Twórcza postawa wobec życia to codzienność mieniąca się tęczą barw, to wiele wariantów tej samej czynności, to możliwość wyborów, plastyczność myśli, otwartość, umiejętność rozwiązywania problemów, samodzielność.
Celem warsztatów jest:
  • wspomaganie rozwoju funkcji poznawczych takich jak: spostrzeganie wzrokowe i słuchowe, koncentracja uwagi, zapamiętywanie, myślenie słowno-pamięciowe, abstrahowanie;
  • pobudzanie zdolności i możliwości twórczych;
  • uświadamianie uczestnikom ich potencjału twórczego;
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości, wskazywanie „mocnych stron”;
  • możliwość przeżycia satysfakcji pracy twórczej i jej efektów;
  • pokonywanie schematów w myśleniu, zyskanie swobody twórczej;
  • zachęcenie do poszukiwania oryginalnych rozwiązań w życiu codziennym.
 
 
 
 „Barwa i dźwięk wokół nas”
 
W ramach programu „Otwarta Szkoła” młodzież IV LO pod kierunkiem nauczycieli przygotowała projekt „Barwa i dźwięk wokół nas”. W pracach uczestniczyło 70 uczniów podzielonych na 13 grup, którzy opracowali następujące tematy:
  1.„Budowa ucha i oka”
  2.„Optyka - czym jest światło”
  3.„Barwy w przyrodzie”
  4.„Barwy w malarstwie”
  5.„Barwy w fotografii”
  6.„Fraktale - barwy w matematyce”
  7.„Akustyka czyli nauka o dźwiękach”
  8.„Dźwięki niemuzyczne – ultradźwięki i infradźwięki”
  9.„Jak wytwarzamy dźwięki”
10.„Sposoby przekazywania dźwięków”
11.„Dźwięki w przyrodzie”
12.„Dźwięki w filmach”
13.„Dźwięki w muzyce”
 Ta dwugodzinna interdyscyplinarna lekcja, była dowodem jak holistycznie można ująć niektóre tematy. Obok fizyki pojawiły się tutaj zagadnienie historii, biologii, chemii, matematyki, muzyki czy plastyki. Głównym celem projektu było rozwijanie umiejętności efektywnego wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie dydaktycznym kształcenia.
 
Podczas prezentacji projektu zobaczyliśmy dwa przedstawienia kostiumowe, jedenaście prezentacji multimedialnych. Mogliśmy usłyszeć śpiew ptaków, odgłosy delfinów oraz brzmienie instrumentów muzycznych. Obok malarstwa van Gogha zobaczyliśmy zjawisko rozszczepienia światła i wszystkie kolory tęczy.
Szybko upływający czas umilał nam szkolny zespół muzyczny.
 Projekt oddziaływał na dwa podstawowe zmysły człowieka: wzrok oraz słuch za pomocą których poznajemy otaczającą rzeczywistość. Mamy nadzieję że ta interdyscyplinarna lekcja pozostanie na długo w pamięci uczniów klas pierwszych i drugich, którym ten projekt został zaprezentowany.
 Uczniowie pracowali pod kierunkiem Jolanty Maćkowiak, Ryszarda Chachuły i Bohdana Pilarczyka.
 

"BIZNES W GODZINĘ"
Jest to gra symulująca prowadzenie własnej firmy (czas trwania ok. 90 min)

2) Prowadzący:
Dorota Cieśla
Janusz Wawrzyniak

3) Prezentacja prowadzących:
DOROTA CIEŚLA
- absolwentka Akademii Ekonomicznej w Poznaniu: specjalność "Przedsiębiorczość i Ekonomika Produkcji"
- nauczyciel podstaw przedsiębiorczości w L.O. Spółdzielni Oświatowej w Ostrowie Wielkopolskim
- Prowadzi warsztaty z zakresu:
a) Zarządzania Firmą
b) Miniprzedsiębiorstwa (w roku 2005) tytuł Najlepszego Miniprzedsiębiorstwa podczas targów miniprzedsiębiorstw KREATOR 2005)
- Realizuje programy Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości z Warszawy, rozszerzające i wspomagające realizację przedsiębiorczości w liceum
- organizator warsztatów "Młodzi przedsiębiorcy" podczas corocznego Festiwalu Nauki w L.O. Spółdzielni Oświatowej
- właścicielka prywatnej firmy usługowej


JANUSZ WAWRZYNIAK
1) Absolwent:
Politechniki Poznańskiej o kierunku:
"Organizacja i zarządzanie"
"Technologia budowy maszyn"

2) Nauczyciel podstaw przedsiębiorczości w Zespole Szkół Technicznych w Ostrowie Wlkp.

3) Trener w Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości z Warszawy.

4) Opiekun programów szkolnych:
Miniprzedsiębiorstwo
MESE
Droga do sukcesu
SIGG

5) Członek Ostrowskiego Stowarzyszenia Centrum Wspierania Przedsiębiorczości

6) Właściciel firmy produkcyjnej
 
 
„ Badania ultradżwiękowe kamiennych obiektów zabytkowych”
 
Jerzy Mazurek dr inż., Ph.D., P.Eng.
Kierownik Pracowni Badań Ultradźwiękowych
Instytut Podstawowych Problemów Techniki
Polskiej Akademii Nauk
Ekspert CIDA (Canadian International Development Agency)
rzeczoznawca SIMP, POLCARGO
dyrektor Zepołu Szkół Polsko-Kanadyjskich
członek Bell Homestead Society, Kanada
 
Badania nieniszczące elementów zabytkowych, monumento- akustyka.
Zniszczenia obiektów zabytkowych (Rzym – Forum Romanum, Algeria)
  1. Ocena stopnia przyczepności sztukaterii gipsowych:
-         klasztor karmelitów we Frankfurcie n/Menem, Niemcy
-         Forum Romanum, Rzym, Włochy
  1. Badania obiektów konserwowanych:
-         cegły zabytkowe
-         marmur z Carrary
-         kariatydy
-         kamienne próbki impregnowane
-         stół ofiarny z Menroe
  1. Prognozowanie zmian struktury w czasie
  2. Wpływ środowiska na zniszczenia kamiennych obiektów:
-         Kuba, Habana Vieja
-         Algeria, Sahara malowidła naścienne (Tassili), ryty skalne
Djelfa)
               -   Egipt (Abu Simbel)
 
 
 
 
EXPRESEM DO WIEDZY, czyli „SZYBKIE CZYTANIE, W LEADER SCHOOL
 
trener LEADER SCHOOL Aleksandra Kędzierska-Cybułka
 
motto „Życie jest proste, jeśli potrafisz znaleźć odpowiednie informacje”
 
- Propozycja dla młodzieży i dorosłych
 
Bach – jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki znikają stosy nieprzeczytanych notatek, książek, gazet, opracowań. Lektury, które zajmowały ci godziny dziś są kwestią zaledwie 15 minut. I najważniejsze w mig pojmujesz istotę tekstu. Wreszcie masz czas dla rodziny, kolegów czy koleżanek, zainteresowań czy SŁODKIEGO LENISTWA!
To fantazja? – Nie rzeczywistość!
            Technika szybkiego czytania staje się niezbędnym narzędziem dla osób uczących się i pracujących z tekstem. Podstawy naszej wiedzy oparte są na tekście odkąd 550 lat temu Johannes von Gutenberg wynalazł druk.
Przysłowie „ Wiedza jest potęgą” wciąż nie traci swej aktualności
W szkole, uczelni słuchasz, notujesz, czytasz.
Po jednym dniu 80 % przeczytanych informacji zapominasz! Żeby sobie przypomnieć i utrwalić musisz ciągłe czytać – notatki, książki, artykuły, internet. A mógłbyś przeznaczyć na to np. ¼ swego czasu i więcej rozumieć, bo wbrew utartym poglądom im szybciej czytasz tym więcej rozumiesz!
            Jeśli np. czytasz 50-100 słów na minutę rozumiesz zaledwie 30-50% tekstu. Jeśli czytasz 200-240 słów na minutę rozumiesz 50 – 70 % tekstu. A możesz czytać np. 1000 słów na minutę i rozumieć 80 – 90 % tego co przeczytasz! Możemy Cię tego nauczyć!
            Kurs „SZYBKIEGO CZYTANIA W LEADER SCHOOL” obejmuje więc
- zwiększenie szybkości czytania średnio czterokrotnie
- poznanie podstaw technik efektywnego uczenia się
- przejście intensywnego treningu pamięci
- umiejętność skoncentrowania się przed i w czasie nauki – bardzo ważne!
- nauczenie Cię jak przy pomocy tzw. map myśli zrobić fantastyczną uporządkowaną i zintegrowaną notatkę, dzięki której będziesz w stanie przygotować się do powtórki, egzaminu w bardzo krótkim czasie
- wyjaśnienie tajemnicy Indywidualnych Wzorców Myślenia, abyś mógł lepiej się poznać, skuteczniej uczyć.
 
W ciągu 1 lekcji – ok. 40 minut zapoznamy Was ze sposobem, w jaki to robimy. Leader School uczy szybko czytać od kilku lat. Opierając się o nasze doświadczenie możemy stwierdzić, że taki intensywny kurs zmienił podejście do nauki i wzbudził pasję czytania wśród wielu jego uczestników.
Poznajcie zasady, – bo tylko od Was zależy czy będą to również Wasze umiejętności i radości.
 
JAK POLUBIĆ NAUKĘ, czyli NOWOCZESNE METODY NAUCZANIA
 
Trener LEADER SCHOOL  Kamila Chatian
 
motto: „Co możesz dać dziecku mamo, tato – wiarę we własne siły i wysoką samoocenę” (Szurawski)
 
- Propozycja dla uczniów szkół podstawowych oraz I klas gimnazjalnych
 
Nauka ma być zabawą! Takie hasło nam przyświecało, kiedy we wrześniu ubiegłego roku wprowadziliśmy program LEONARDO. Nie ma w nim przesady.
W każdym z modułów a jest ich cztery
            ■ ortografia
            ■ sprawne czytanie
            ■ skuteczne notowanie
            ■ pamięć i koncentracja
podstawą przyciągnięcia uwagi dzieci do tego co dzieje się na zajęciach jest aktywizacja młodych słuchaczy poprzez dużą ilość różnego rodzaju zabaw.
Wszystko to wygląda zupełnie inaczej niż zajęcia do których są przyzwyczajone dzieci we wszelkiego rodzaju innych szkołach czy to publicznych czy prywatnych.
Chyba najlepiej będzie jeśli zacytujemy artykuł p. red. Jarosława Wszędybyła który p.t. „Bezcenny kapitał – Nowoczesne metody szansą na efektywniejszą naukę” ukazał się 01.02.2006r. w Kurierze Ostrowskim.
 
Bezcenny kapitał
 
Kilka miesięcy temu podczas otwarcia ostrowskiej placówki Leader School, jej dyrektor Zbigniew Leiński przekonywał, że nowoczesne metody nauczania stosowanew prowadzonej przez niego szkole będą pozwalały przyswoić więcej, szybciej i efektywniej. Przeprowadzona w ostatnich dniach seria lekcji z zakresu ortografii przy pomocy metody Leonardo pokazuje, że te słowa nie były czczymi przechwałkami. Dzieci korzystając z programu wykazują ogromne postępy w zakresie ortografii i już rozpoczynają wkraczanie w kolejny etap nauki, którym tym razem jest sprawne czytanie. Na cały cykl składają się jeszcze dwa kolejne moduły: pamięć i koncentracja oraz skuteczne notowanie, zwane też sposobem na egzamin
 
            Program Leonardo to w pewnym sensie sztandarowy projekt Leader School, której ostrowska placówka otwarta została pod koniec sierpnia ubiegłego roku. W prowadzonej przez Zbigniewa Leińskiego szkole uczyć się można także języków obcych, w których nauczaniu prowadzący zajęcia korzystają z nowoczesnej metody Callana, ale to właśnie Leonardo jest firmową wizytówką Leader School.
            Program pomaga i wszechstronnie rozwija dzieci zdolne i te, które mają trudności z nauką. W zajęciach mogą uczestniczyć, w różnych grupach wiekowych, dzieci w wieku od 6 do 13 lat. Program podzielony jest na 4 moduły tematyczne. Każdy moduł to odpowiedź na najczęściej pojawiające się trudności, jakie dzieci pokonują w szkole. Pierwszym sprawdzianem dla programu Leonardo był moduł ortografii, który właśnie w ostatnich dniach znalazł swój finał w serii lekcji, podczas których dzieci pokazywały to, czego nauczyły się w czasie zajęć w Leader School.
            Na te podsumowujące zajęcia zaproszeni zostali także rodzice uczniów, którzy nie kryli zadowolenia z efektów pracy trenerów programu Leonardo. Jak podkreślali zgodnie, te efekty są widoczne na co dzień. Również prowadzący zajęcia trenerzy nie kryli zadowolenia z widocznym gołym okiem postępów swych podopiecznych. Podczas samych zajęć widać było radość, z jaką dzieci podchodzą do nauki proponowanej w ramach Programu Leonardo. Trudno się jednak dziwić tej radości, skoro praktycznie każda, kolejna partia materiału przekazywana była w formie następujących po sobie zabaw. Śmiało można użyć stwierdzenia, że w Leader School dzieci zdobywają wiedzę z uśmiechem i to bez wątpienia jest największym atutem tej placówki.
            Teraz młodzi uczniowie rozpoczynają kolejny moduł programu Leonardo, czyli sprawne czytanie i skuteczne notowanie. Jego elementy zostały pokazane podczas zajęć podsumowujących ortografię. Widać było, że dla dzieci będzie to kolejny czas wspaniałej zabawy, dzięki której będą mogły wykształcić nowe lub rozwinąć już przez siebie posiadane zdolności. Podobnie jest zresztą w przypadku każdego 4 modułów Leonardo. Warto zaznaczyć, że nic nie stoi na przeszkodzie, by traktowane one były osobno, ale tak naprawdę dopiero „zaliczone” jeden po drugim dają prawdziwie piorunujący efekt i są olbrzymim kapitałem na przyszłość dla każdego korzystającego z nich dziecka kapitałem bezcennym.
 
PS. Tak naprawdę dopiero ”zaliczenie” wszystkich czterech modułów Leonardo jeden po drugim daje prawdziwe piorunujący efekt i jest bezcennym kapitałem na przyszłość”
 
Jarosław Wszędybył
 
 
 
 
 
 
INTENSYWNE METODY NAUKI JĘZYKÓW – na przykładzie języka angielskiego
 
lektor języka angielskiego LEADER SCHOOL Agnieszka Zontek
 
motto: „ nie potrafisz dogadywać się po angielsku – to żaden problem – idż do Leader School” (zasłyszane)
 
- propozycja dla młodzieży i dorosłych
           
Dziecko w wieku 6 lat udaje się po raz pierwszy do szkoły. Umie płynnie mówić w rodzinnym języku. Dzieci niektórych rodziców (znających języki) mówią wtedy nawet w dwóch językach! Dopiero uczy się alfabetu, jeszcze później ortografii, gramatyki itp.
            Metoda Callana została opracowana przez Robina Callana profesora z Uniwersytetu w Cambridge.
            Jest najlepsza dla tych, którzy chcą jak najszybciej nauczyć się płynnie mówić po angielsku. Oparta jest na programowanej, kontrolowanej i kierowanej przez lektorów konwersacji. Jej celem jest wypracowanie nawyku myślenia po angielsku bez tłumaczenia z języka ojczystego. Metoda wykorzystuje naturalny proces nauki języka, oznacza to, że słuchacz uczy się języka angielskiego tak jak nauczył się języka ojczystego. Najpierw słuchamy tego, co mówi lektor, później mówimy, następnie czytamy i na końcu uczymy się pisać . Ważnym aspektem jest zmiana lektorów – by nie przywiązywać się do jednego sposobu wymowy oraz szybkość jaką lektor mówi do słuchaczy, regularne powtórki.
            Lektorzy mówią do słuchaczy z prędkością koło 200 – 240 słów na minutę. Po pierwsze zapobiega to znużeniu na zajęciach – słuchacz jest skoncentrowany, po drugie rozumiejąc język przy takiej prędkości nie będzie w przyszłości miał problemów ze zrozumieniem mowy potocznej, która odbywa suę w tempie wolniejszym tj. około 160 słów/minutę.
            Ważnym elementem Metody Callana jest również niezwykła konsekwencja w regularnym powtarzaniu materiału tak długo aż słuchacz opanuje go w zadowalającym stopniu. Nie są zadawane żadne prace domowe, zajęcia wystarczają w poznaniu materiału. Co pewien czas wyniki są weryfikowane poprzez tzw. Stage Exams. Myślimy w języku angielskim.
            Dostępne są wszystkie materiały pomocnicze jak książki, płyty itp.
            Zapraszamy na zajęcia pokazowe, które będą trwały ok. 40 min. W trakcie tej demonstracji nauczymy Was pewnej bardzo ciekawej i atrakcyjnej piosenki angielskiej. Zapamiętacie ją na całe życie i sądzę, że często będziecie mieli ochotę ją zaśpiewać.
 
 
„Uczenie się jest jak … wybieranie czekoladek z bombonierki”
 
Małgorzata Taraszkiewicz. Redaktor naczelny internetowego magazynu „Trendy Uczenie się w XXI wieku” wydawanym przez Centralny Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli od września 2005 r. (www.trendy.codn.edu.pl). Koordynator ogólnopolskiej Kampanii na Rzecz Uczenia się, którą rozpoczyna Festiwal Edukacyjny w czerwcu 2006 r. Psycholog edukacyjny i trener edukatorów programów SIERPA-PEIE, NOWA SZKOŁA. Pisze na temat nowoczesnych metod nauczania i wychowania. Projektuje i prowadzi szkolenia dla grup oświatowych i biznesu z zakresu efektywnych metod nauczania i uczenia się oraz komunikacji i rozwoju, wykorzystując możliwości praktyczne m.in. programowania neurolingwistycznego, psychosyntezy, efektywnego uczenia.
 
Każdy ma swoje ulubione menu uczenia się, własny styl uczenia się. Nie da się już dłużej ignorować wiedzy o różnicach międzyludzkich w tym zakresie, wynikających m.in. z badań neuronauk , badań nad efektywną komunikacją (NLP) czy inteligencją… Nauczyciele muszą być świadomi tego stanu rzeczy, oczywiście także w wymiarze praktycznym, aby oferować uczniom – kiedy trzeba, odpowiednią pomoc edukacyjną oraz aby otwierać szeroko drzwi możliwości osiągania sukcesów przez każdego ucznia!
 
„Czarowanie matematyką”
 
dr Bronisław Pabich i  mgr Adam Kominiak
Dwóch matematyków - czarodziejów spróbuje oczarować uczestników pokazem nieznanych powszechnie wielościanów. Pokaz komputerowy dr Pabicha z Wieliczki uporządkuje słuchaczom wiedzę o wielościanach i historii ich powstawania, zaś praktyczny pokaz modeli wielościanów i ich stelacji przedstawi w swoim dwuletnim dorobku mgr Adam Kominiak z Łodzi.
Przyjdź - tego na pewno nie będziesz miał okazji nigdzie oglądnąć!


 
 
„Czwarty wymiar”

dr Bronisław Pabich
Autor  wykładu przedstawi sposoby spojrzenia na obiekty dwuwymiarowe i
trójwymiarowe, dochodząc poprzez intuicyjne analogie do przestrzeni czterowymiarowej, którą my możemy oglądać jedynie z pozycji trzeciego
wymiaru. Oprócz spojrzenia czysto geometrycznego można będzie dojść
do tworów czterowymiarowych metodami kombinatoryki.

"Inwersja w kole"

Paweł Pigłowski
Wykład ucznia Liceum Ogólnokształcącego z Leszna będzie dotyczyć inwersji w kole i będzie zaprezentowany na ekranie komputera w programie CABRI. Paweł Pigłowski pokaże niezbyt popularne a jakże interesujące przekształcenie zwane inwersją w kole. Słuchacze będą mieli możliwość obejrzenia, jak prosta przechodzi w
okrąg i na odwrót, zaś trójkąt w jakiś  inny dziwny  twór geometryczny.
 
 
GENETYKA DZISIAJ : inżynieria genetyczna, żywność genetycznie modyfikowana, klonowanie, terapia genowa.
 
 
Postęp w genetyce, nauce o dziedziczeniu, dokonuje się nieprzerwanie od wielu lat. Od opisania przez Grzegorza Mendla praw dziedziczenia u roślin poprzez odkrycie struktury DNA przez Watsona i Cricka aż do pełnego poznania genomu człowieka i innych organizmów minęło tylko około150 lat. W ostatnich kilkunastu latach nasza wiedza o istocie procesów życiowych niesłychanie się wzbogaciła, można nawet mówić o pewnego rodzaju rewolucji w poglądach na istotę dziedziczenia.
Coraz szerzej wiedza zdobywana na tym polu znajduje zastosowanie praktyczne - w biotechnologii. W nowoczesnej biotechnologii wykorzystuje się różne organizmy dla innowacji procesów wytwórczych czy uzyskania nowych produktów. W praktyce zmienia się już dzisiaj sposoby wytwarzania leków, uprawy roślin i hodowli zwierząt, produkcji żywności i leczenia skomplikowanych schorzeń. Stało się to wszystko możliwe między innymi dzięki poznaniu genomów mikroorganizmów, roślin, zwierząt i człowieka jak również roli poszczególnych genów. Jak każda dziedzina wkraczająca w sposób rewolucyjny w nasze życie ta również wzbudza kontrowersje. Powstaje mnóstwo dylematów moralnych i pytań natury etycznej. Można zaobserwować wzrastającą intensywność sporu między zwolennikami i przeciwnikami praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy o procesach życiowych. W wykładzie próbuje się wskazać na przyczyny tego sporu.
 
WARSZTATY MECHATRONICZNE – „Z mechatroniką za Pan Brat”
 
Warsztaty mechatroniczne przygotowało KÓŁKO MECHATRONICZNE działające w Zespole Szkół Technicznych w Ostrowie Wielkopolskim.
Prowadzący: mgr Krzysztof Sadowski
 
W ramach zajęć warsztatowych od kodujemy słowo MECHATRONIKA. Udowodnimy, że mechatronika jest jedną z dziedzin nauki. Dowiesz się co to jest element mechatroniczny, urządzenie mechatroniczne, system mechatroniczny. Dowiesz się jakie są obszary zastosowań tych urządzeń. Podamy co oznaczają w mechatronice określenia: interdyscyplinarność oraz synergia.
Dowiesz się co nie co o historii robotyki. Wyjaśnimy co oznacza słowo robot oraz kto je po raz pierwszy użył. Zaprezentujemy roboty przemysłowe, mobilne, dydaktyczne. Dowiesz się jakie jest zastosowanie robotów. Będziesz miał możliwość sterowania, oraz programowania robota. Poznasz tendencje rozwojowe robotyki.
Zaprezentujemy zastosowanie powietrza pod ciśnieniem do napędu i sterowania urządzeń mechatronicznych. Przy pomocy komputerowych programów symulacyjnych będziesz mógł zaprojektować układ pneumatyczny. Zobaczysz jak działają poszczególne elementy układu.
Przy pomocy zestawów dydaktycznych będziesz mógł zbudować układ mechatroniczny napędzany powietrzem pod ciśnieniem.
 
Warsztaty odbędą się w pierwszy i drugi dzień II OSTROWSKIEGO FESTIWALU NAUKI.
 
 
WARSZTATY MECHATRONICZNE
5.06.06(czas trwania 1,5 godz. )
 
1.Co to jest mechatronika?
- krótka charakterystyka dziedziny nauki i obszaru techniki zajmującej się zagadnieniami związanymi z mechatroniką .
-wyjaśnienie podstawowych pojęć (element mechatroniczny ,urządzenie mechatroniczne, systemy mechatroniczne) i określeń (synergia i interdyscyplinarność)
 
2.Robot-urządzenie , maszyna czy „przyjaciel?”.
-wykorzystanie robota w przemyśle (pokaz pracy robota ,programowanie i obsługa) (ćw)
-robot w życiu codziennym (przykłady zastosowań )
-robot w świecie dzieci (robot jako zabawka)
-robot mobilny-możliwości zastosowania, sterowanie i programowanie (współpraca z Politechniką Gliwicką) (ćw)
 
WARSZTATY MECHATRONICZNE
6.06.06(czas trwania 1,5 godz.)
 
1. .Co to jest mechatronika?
-krótka charakterystyka dziedziny nauki i obszaru techniki zajmującej się zagadnieniami związanymi z mechatroniką .
-wyjaśnienie podstawowych pojęć (element mechatroniczny ,urządzenie mechatroniczne, systemy mechatroniczne) i określeń (synergia i interdyscyplinarnośc)
 
2.Jak możemy wykorzystać powietrze?
-powietrze jako siła napędowa w urządzeniach i systemach mechatronicznych (wykorzystanie tej siły)
-projektowanie i budowanie układów wykorzystujących powietrze jako czynik roboczy (ćw)
-wykorzystanie programów komputerowych do projektowania i symulacji (ćw)
-budowa układów w oparciu o zestaw FESTO (ćw)
 
„Od liczydła do Pentium 4”
 
Wykład oraz wystawa na temat historii komputerów. Na wystawie będzie można zobaczyć wiele zapomnianych już dzisiaj komputerów, prześledzić rozwój systemów operacyjnych oraz poznać wiele ciekawych faktów mających bezpośredni wpływ na kształt dzisiejszej informatyki.
 
 
 
 
Medycznie, wulgarnie czy metaforycznie – o nazwach członka w literaturze
 
dr Justyna Kociemba – Żulicka
 
W świadomości społecznej utrwaliła się obiegowa opinia o tym, że polski język erotyczny jest ubogi, że Polacy chcąc porozmawiać o sprawach płci, nazywać intymne części ciała muszą posługiwać się terminami medyczną albo wulgaryzmami.
Naukowa ciekawość skłoniła mnie do zbadania literatury również pod kątem nazywania męskich narządów płciowych. Określenia pochodzą ze 134 powieści współczesnych popularnych i wysokoartystycznych, napisanych przez polskich autorów ostatnich 20 lat.
Nawy członka męskiego są mocno zmetaforyzowane, odwołują się do naszych skojarzeń, a wulgaryzmy i terminy medyczne stanowią tylko niewielki procent.
 
 
Słów kilka o chemofobii, czyli o rzekomej szkodliwości chemii w życiu codziennym
 
prof. dr hab. Czesław Marek Wawrzeńczyk
Kierownik Katedry Chemii, Akademia Rolnicza we Wrocławiu
mgr inż. Antoni Szumny
Katedra Chemii, Akademia Rolnicza we Wrocławiu
 
Autor będzie polemizował z informacjami docierającymi do nas z mediów dotyczącymi szkodliwego działania „Wszelkiej chemii”. Przedstawi mity i legendy na temat niekorzystnego wpływu chemii na życie i środowisko człowieka. Wykaże, że obawy bardzo często nieuzasadnione przed chemią mogą powodować wiele negatywnych skutków.
Zaprezentuje także korzystne aspekty zastosowania odkryć chemicznych w życiu codziennym. Prelekcja zostanie zakończona pokazem efektownych reakcji i zjawisk chemicznych.
 

 

 

 

Copyright (c) 2025 www.festiwal.osw.pl , Wednesday, July 16, 2025 , Login,